Μελέτη αποκαλύπτει λατρεία Ελληνικής θεότητας και χρήση ενθεογόνων σε ναό των Φιλισταίων

Ελεάνα Μπασκούτα

Σημαντική αρχαιολογική και βοτανική μελέτη διεξήχθη σε έναν ναό ηλικίας 3.000 ετών στη Γαθ, η οποία αναγνωρίζεται ως η γενέτειρα του βιβλικού γίγαντα Γολιάθ, και η οποία αποκάλυψε νέες πληροφορίες για τις θρησκευτικές πρακτικές των Φιλισταίων. Η μελέτη αυτή, με επικεφαλής την αρχαιοβοτανολόγο Dr. Suembikya Frumin και τον αρχαιολόγο καθηγητή Aren Maeir από το Πανεπιστήμιο Bar-Ilan, περιελάμβανε την ανάλυση περίπου 2.000 δειγμάτων καμένων σπόρων και καρπών από τα ερείπια του ναού, που χρονολογούνται από τον 10ο και 9ο αιώνα π.Χ. Τα ευρήματά τους δημοσιεύτηκαν στο Nature Scientific Reports.

Η έρευνα δείχνει ότι οι Φιλισταίοι, που συχνά απεικονίζονται αρνητικά στη Βίβλο, ήταν στην πραγματικότητα ένας εξελιγμένος πολιτισμός που ενσωμάτωσε αιγαιακά (ελληνικά) και τοπικά πολιτιστικά και θρησκευτικά στοιχεία της Χαναάν. Η μελέτη των βοτανικών λειψάνων υποδηλώνει ότι η θρησκεία τους περιλάμβανε τη λατρεία ενός μείγματος ξένων και τοπικών θεοτήτων, με στοιχεία που υποδεικνύουν τη λατρεία μιας ελληνικής μητέρας θεάς, πιθανώς παρόμοιας με την Ήρα, και τη χρήση ψυχοδραστικών ουσιών στις τελετές τους.

Image
Tell eṣ-Ṣâfī/Gath
Άποψη του Tell eṣ-Ṣâfī/Gath όπου φαίνεται η θέση της περιοχής μελέτης (Περιοχή Δ) και τα αναθήματα που βρέθηκαν στους ναούς. Φωτογραφίες 2a, 2c-f από την A. Maeir. (a) Άποψη της βόρειας πλευράς του Tell eṣ-Ṣâfī/Gath, όπου φαίνονται οι ναοί της περιοχής D (κίτρινο ορθογώνιο) και η κοιλάδα στα βόρεια του χώρου.(b) Τοπογραφικός χάρτης του Tell eṣ-Ṣâfī/Gath, που δείχνει τη θέση των περιοχών ανασκαφής, την πορεία της κοίτης του ποταμού HaEla και την κοιλάδα στα βόρεια του χώρου.Το κίτρινο ορθογώνιο σηματοδοτεί τη θέση των ναών. (c) Αεροφωτογραφία της περιοχής D με τους ναούς και τα γύρω κτίρια. Τα κίτρινα σημάδια υποδηλώνουν τη θέση των προσφορών (d) και του βωμού (στ). (d) Λατρευτικό σύνολο από μικροσκοπικά αγγεία και ένα όστρακο ενδολίου (Tonna galea) που βρέθηκε στο ναό D4. (e) Διακοσμημένα δισκοπότηρα που βρέθηκαν στο ναό D3. (f) Βωμός που βρέθηκε στο ναό D3.

 

Τα βασικά ευρήματα του ναού περιλαμβάνουν:

Απομεινάρια Λυγαριάς: της οποιας οι καρποί ανακαλύφθηκαν κυρίως γύρω από τον βωμό του ναού και τα άγια. Αυτό το φυτό, το οποίο έχει διάφορες χρήσεις και συμβολικές σημασίες στους αρχαίους πολιτισμούς, δεν χρησιμοποιούνταν συνήθως στις τελετουργίες της Λεβαντίνης, αλλά συνδέεται με τη λατρεία της Ήρας, της Άρτεμης, της Δήμητρας και του Ασκληπιού στην Ελλάδα. Η παρουσία του στη Γαθ υποδηλώνει άμεση σύνδεση με τις θρησκευτικές πρακτικές του Αιγαίου.

Image
Philistines plant-related iconography
(a) Κεραμικό λατρευτικό αγγείο, Tell Qasile, # 1302, στρώμα X, Loci 142; 190: ζωφόρος φυτών ζωγραφισμένη στο πάνω μέρος του αγγείου, σχήμα λουλουδιού του αγγείου, φωτογραφία του αγγείου. (b) Ήρα (τύπος Εφέσου-Βιέννης). Αντίγραφο ελληνικού πρωτοτύπου (αρχές του τέταρτου αιώνα π.Χ.) στις αρχές του πρώτου αιώνα μ.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης, #6027. Φωτογραφία: S. Frumin. (c) Κεραμική λατρευτική βάση (CAT37), Yavneh. Μουσείο Muza-Eretz Israel, IAA αριθ. 2006-998. Φωτογραφία: A. Maeir.

Σχεδιασμός βωμού: Ο κύριος βωμός του ναού, ο οποίος διαθέτει μόνο δύο κέρατα αντί για τους πιο συνηθισμένους βωμούς με τέσσερα κέρατα που συναντώνται στους λεβαντίνικους ναούς, υποδηλώνει αρχιτεκτονικές επιρροές από την Κύπρο και την περιοχή του Αιγαίου.

Image
Two horned altar
Βωμός με 2 κέρατα

Τοπικές γεωργικές πρακτικές: Εκτός από τα ξένα βοτανικά κατάλοιπα, ο χώρος του ναού περιείχε επίσης τοπικά σιτηρά, ελιές και σταφύλια, υπογραμμίζοντας τον οικονομικό ρόλο του ναού στην αποθήκευση βασικών προϊόντων. Βρέθηκε επίσης ένα αποθηκευτικό πιθάρι από την περιοχή της Ιερουσαλήμ, με επιγραφή ενός ιουδαϊκού ονόματος, που αναδεικνύει τις πολύπλοκες σχέσεις μεταξύ των Φιλισταίων και των γειτόνων τους.

Ψυχοδραστικές ουσίες: Η ανακάλυψη του δηλητηριώδους σταχυού/μεθυστικής ήρας (ρυγχίτης ή poison darnel ή Lolium temulentum), γνωστού για τις παραισθησιογόνες ιδιότητές του, μαζί με στοιχεία προετοιμασίας γευμάτων, υποδηλώνει ότι οι Φιλισταίοι μπορεί να χρησιμοποιούσαν ψυχοδραστικές ουσίες στις θρησκευτικές τελετές τους για να διευκολύνουν την επικοινωνία με το θείο. Ο αρχαίος Έλληνας βοτανολόγος Θεόφραστος δήλωσε στο έργο του De causis plantarum (8:7 §1) ότι το σιτάρι μπορεί να μεταμορφωθεί σε μεθυστική ήρα (darnel/aira), αφού τα χωράφια που σπέρνονται με σιτάρι συχνά είναι στάχυα όταν θερίζονται.

Η μεθυστική ήρα (Lolium temulentum) είναι ένα ζιζάνιο που συναντάται στα χωράφια του σιταριού και οι δηλητηριώδεις ιδιότητές του (όταν προστίθεται στο αλεύρι) ήταν πιθανότατα γνωστές στους αγρότες. Ωστόσο, οι κόκκοι του βρέθηκαν στη δυτική αυλή του ναού D3 και στο εσωτερικό του ναού D4. Η μεθυστική ήρα είναι μια φυσική πηγή μυκήτων ερυσιβώδους (ergot) που περιέχουν ένα αλκαλοειδές τύπου LSD, γνωστό ως παραισθησιογόνο, που χρησιμοποιείται από τις μαίες και ως ενισχυτικό συστατικό στη ζυθοποιία. Η χρήση του σε λατρευτικά πλαίσια ως ψυχοδραστικό αναφέρεται σε σχέση με τα ελληνικά Ελευσίνια Μυστήρια.
 

Image
Lolium temulentum
Lolium temulentum

Η ταυτότητα της θεότητας ή των θεοτήτων που λατρεύονταν στο ναό παραμένει εικασία. Η παρουσία των βαρών του αργαλειού θα μπορούσε να υποδηλώνει μια σύνδεση με την Ασέρα, μια θεά που σχετίζεται με την υφαντική, αλλά η εκτεταμένη χρήση των υπολειμμάτων λυγαριας υποδεικνύει μια ελληνική μητέρα θεά. Αυτό υποδηλώνει ότι η θρησκεία των Φιλισταίων ενσωμάτωσε μια σεβάσμια γυναικεία θεότητα, που ενδεχομένως προηγήθηκε και επηρέασε τις μεταγενέστερες ελληνικές λατρευτικές πρακτικές.

Η έρευνα αυτή όχι μόνο παρέχει μια πιο διαφοροποιημένη κατανόηση του πολιτισμού των Φιλισταίων, αλλά και απεικονίζει τον πολιτιστικό και θρησκευτικό συγκρητισμό που χαρακτήριζε τον αρχαίο μεσογειακό κόσμο. Τα ευρήματα αμφισβητούν την παραδοσιακά αρνητική βιβλική απεικόνιση των Φιλισταίων, επανατοποθετώντας τους ως μια σύνθετη κοινωνία που ανακάτευε διαφορετικές πολιτιστικές και θρησκευτικές παραδόσεις.

Image
Plants of the Philistine temples
Φυτά από τους ναούς των Φιλισταίων στο Tell eṣ-Ṣâfī/Γαθ.Όλες οι φωτογραφίες από τον S. Frumin. (a-c) Vitex agnus-castus, αγνό δέντρο. (a) Καρποί αγνό δέντρου που βρέθηκαν στο D3 (L 149813). (b) Αγνό δέντρο, ανθισμένη σύγχρονη ταξιανθία. (c) Αγνό δέντρο, σύγχρονος καρποφόρος κλάδος. (d) Buglossoides incrassata, λιθόσπερμο, καρύδι (L D15BW08). (e) Lomelosia argentea, αργυρόχρωμη σκωρίαση, επίμονο εξωτερικό στέλεχος ταξιανθίας (κάλυκας) - το αρχαιολογικό εύρημα από το L 16D93D03 και σχηματικό σχέδιο του πλήρους κάλυκα. (f) Eragrostis minor, μικρό ερωτόχορτο, κόκκοι (L 149515). (g) Triticum parvicoccum, κόκκος σιταριού ελεύθερου σίτου (L 149515). (h) Lolium temulentum, δηλητηριώδης γαρύφαλλος, κόκκοι (L 16D93D03). (i) Glebionis coronaria, μαργαρίτα του στέμματος, ανθοφόρος κεφαλή (ταξιανθία, σύγχρονη). (j) Καρποί (αχαίνια) του G. coronaria που βρέθηκαν στους ναούς (L 16D93D03). (k) Vicia ervilia, πικρός βίκος, σπόρος.